Glutenfria saffransbullar


Saffransbullar ca 20st
~ Glutenfria, sockerfria och kan enkelt bli mjölkfria ~

100gr Havremjöl (mixa havregryn till ett mjöl)
100gr Majsmjöl
110gr Rismjöl
20gr Vassle i förslagsvis vanilj (kan bytas mot lite mer mjöl för att få mjölkfri)
50gr Kokosolja (jag använde Renéevoltaries smak-/doftfria)
2dl Valfri mjölk (jag tog kokosmjölk och lätt mjölk, använd mjölkfria alternativ som så önskas) 
2/3-1msk Fiberhusk
0,75-1pkt Jäst för söta degar
1 ägg
0,5gr (1pkt) Saffran
1+dl Sötningsströ (Smaka av, det kan behövas mer. Jag använde sukrin gold. Stevia, kokossocker eller vanligt socker fungerar också)
Ett vispat ägg till pensling

» Mortla saffran tillsammans med lite sötningsströ/socker och häll sedan i blandningen i en liten skål eller mugg med lite vatten. Låt stå tills det ska användas.

» Mixa havregryn till ett mjöl och blanda sedan i de andra mjölen och proteinpulver i en bunke. 

» Smält kokosoljan och tillsätt sedan mjölken och rör om. Blandningen ska bli ca 37grader (fingervarmt), smula sedan ner jästen och blanda det till en jämn degvätska. Tillsätt fiberhusk och rör om, låt stå i ca 10min. 

» Häll ner saffransblandningen, sötning och ägg i degvätskan, rör om.

» Spara 1dl av mjölblandningen till utbakning. Blanda nu ihop degvätskan med mjölblandningen i en bunke. Jag använde först en slev och sedan en elvisp med degkroksr, balmaskin eller matberedare fungerar såklart också. Degar blir ganska kletig men med mer mjöl är risken att bullarna blir väldigt hårda och fasta, så låt den vara lite kletig.

» Låt degen jäsa i ca 30min under en bakduk.

» Enklast blev det att jobba in lite av det sparade mjölet och fördela degen i bakformar, tyckte jag. Eftersom att degen är kletig är det svårt att kunna forma den bra med händerna, men prova gärna om ni vill! Låt jäsa yttligare 30min. 

» Starta ugnen på 250grader strax innan jäsningen är färdig. Vispa ett ägg och pensla över bullarna, sätt in i ugnen och grädda i ca 7 min. 

» Ät och njut! Frys in de som inte ska förtäras samma/nästa dag för att de ska hålla sig bättre. Muuums! Tips; pudra över lite sukrin melis eller toppa med glasyr innan servering! (Dom var, om möjligt, ännu godare idag!!) 

#1 - - Petra:

Vet du näringsberäkningen per bulle/muffin? :$ :)

Svar: 3,3 protein, 11,1 kolhydrater och 3,2 fett. Ca 86kcal/st, räknat ganska snabbt men det bör stämma rätt bra :)
Jessica Lundgren

#2 - - Petra:

Tack för att du tog dig tiden att räkna ihop allt :) Ska nog försöka prova göra dom i helgen ^^,

Svar: Vad kul! Skriv gärna hur dom blev! :)
Jessica Lundgren