Hälsoamma semlor

Nej hörrni, jag fick mig ingen semla igår på självaste fettisdagen... Vad gör man åt det? Jo minnsann, man bakar egna - hälsosamma! Det inkom en liten önskan om att jag skulle baka något till att hugga in i efter matchen imorgon också, det verkar som att mitt nyttiga bakande uppskattas - fantastiskt roligt! Jag utgick från GoForFit's recept, finslipade så som jag själv ville ha det och gjorde en egen fyllning. SUPERGODA om jag får säga det själv, speciellt när dom fått gotta till sig lite i kylen en stund!
 
 
 
Semlor
12 små bullar
1/2 Påse torrjäst (6gr, alt. 25 gr färskjäst)
1,5 msk Fiberhusk (15gr)
3 dl Pofiber (55gr)
0,6 dl Mandelmjöl (25gr)
1,5 dl Steviaströ (valfri sötning - jag blandade steviaströ & sukrin gold)
2,8 dl Lätt mjölk (280gr)
1 msk Osötad äppelmos (20gr, kan bytas till 0,2 dl lätt mjölk)
1 tsk Bakpulver
2 krm Kardemumma 
1 krm Vaniljpulver
100 gr Äggvita
Valfritt: 10-15 dr Steviadroppar Karamell
1 ägg till pensling (knappt 1/5 används)
 
 
Gör såhär: Blanda alla torra ingredienser* i en bunke. Värm mjölken till ca 40 grader och häll i bunken och rör om. Tillsätt ev. äppelmos och äggvitan. Låt degen få "jäsa" i ca en halvtimme, den kommer knappt svälla alls - som vanligt vid glutenfri bakning skulle jag påstå. Men degen får gotta till sig lite iallafall. Starta ugnen på 175 grader och ställ in bullarna i mitten i ca 20 minuter, tiden kan variera lite beroende på ugn. 
 
Använder du färsk jäst så smular du den först och tillsätter fingervarm (38grader) mjölk så att jästen löser sig. Blanda sedan med resterande ingredienser.
 
  
 
Fyllning:
100 gr Lätt kvarg (naturell eller vanilj)
100 gr Mini Keso
1,5 krm Vaniljpulver
1,5 msk Steviaströ
1 msk Sirap (jag tog Waldenfarms karamellsirap,
men agave, honung, fibersirap etc. fungerar också.)
 
Gör såhär: Mixa ihop allt till en slät kräm! Skär av toppen av bullarna och spritsa på fyllningen och sätt tillbaka locket. Strö över lite sukrin melis innan servering. Ät och njut av dina hälsosamma semlor!