Världens godaste bröd

En ledig dag för att hinna med lte plugg och sedan blev det visst lite brödbakning också. Jag kunde inte låta bli, jag har varit så sugen på det här brödet länge nu!! Jag har testat det en gång förut med en egen variation på det men jag glömde att skriva ned receptet den gångnen. Men jag tror fasen att det blev bättre nu, vilket jag inte trodde gick! Ett recpet från TastyHealth som är alldeles underbart! Världens godaste bröd om du frågar mig! 
 
 
♥ Saftigt proteinrikt sötpotatis bröd
Recept (med någon finslipning från orginalet): 1 limpa / 17 skivor
290g Sötpotatis (med skal)
55g Mandelmjöl (jag använde fettreducerat från funkjonellmat)
40g Vassle med vaniljsmak (eller testa ha i havremjöl/rismjöl)
1 msk Sötströ
1/2 msk Bakpulver
1/2 msk Chiafrön
1-2krm Vaniljpulver
Valfritt: Kryddor - jag slängde i lite kanel, kardemumma och brödkryddor (färdigmix).
2 Ägg
45g Osötad äppelmos
 
Såhär gör du:
Starta ugnen på 175 grader.
Skala sötpotatisen och skär i mindre kuber och koka i en kastrull med vatten tills de är mjuka. Häll av vattnet och mixa till en pure med en stavmixer.
Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt sötpotatis, ägg och äppelmos och rör om noga.
Lägg bakplåtspapper i en normalstorbrödform och "knövla" ihop papperet i en kant för att minska formen något för att få ett lite högre bröd. Sätt in i ugnen och grädda 30-40min. Tips: om det inte ska ätas direkt så går det jättebra att frysa in men skiva då upp brödet innan för att lättare tina upp brödet sedan.