Nyttig knäck!

På jul vill man inte utesluta något, varken i mat eller godisväg känner jag. Därför slängde jag ihop ett recept på en nyttigare variant på knäck, med succé! Det räknas trots allt som godis ändå men kan ätas med bättre samvete ändå ;) Lite kokossmak blir det men det är helt klart ett mycket godkänt recept att byta ut det vanliga mot, den är utsökt!
 

~ Recept ~
3 dl kokosmjölk (Jag använde light. Låt burken stå i kylen ett par timmar innan och skrapa sedan endast ut det tjocka lagret)
3 dl Fibersirap (jag tog hälften av gold och hälften clear, totalt ca 355 gr)
3 dl Stevia strö, eller annan sötning
Smaksätt valfritt med pepparmyntsolja, saffran, kakao, stevia drops karamell/choklad/vanilj/kokos, mandel, lakritspulver eller vad som än önskas! 
 
» Använd helst en tjockbottnad kastrull, det bränner lätt fast annars. Ställ ut knäckformar (eller bakplåtspapper om du ska göra hårda brytbitar).
» Jag föreslår att göra kulprov om du vill ha den rätta knäckkonsistensen. Jag upplevde att den stelnar mycket snabbare (vid lägre temperatur) än vanlig knäck. Gå alltså inte efter vanliga rekommendationerna för temperaturer på knäck!
» Koka i ca 15-45 min, börja hålla koll på konsistensen redan vid ca 100 grader om du har en termometer och gör kulprov tills du uppnår önskat resultat.