Vilodag = Baka

Men dra mig baklänges!! Nyttiga kanelbullar, eller gifflar vad man nu vill kalla det, som smakar gudomligt! Jag tog en vilodag från träning idag, det behövs för kroppen. Rastlös som jag blir så bestämde jag mig för att prova ett recept från www.tasty-health.se på nyttiga kanelbullar som jag spanat på länge. Gå in där för orginalrecept! Optimalt är att använda xanthangum som bindning men det fungerar med fiberhusk/pofiber också, det blir en lite mer svårjobbad deg men smaken är super ändå! Gifflar är nog det rätta ordet för dessa, lite torra men smakar riktigt riktigt bra! 😍 Tur att innehållet är bra då ett par stycken redan ligger i magen... 😅 


~ Recept ~ 
> Deg
• 25 gr Whey vanilj (ca 1,5 skopa)
• 45 gr Kokosmjöl (ca 1,1 dl)
• 5 gr Fiberhusk (ca 1,5 tsk)
• 2 tsk Pofiber
• 1 tsk Bakpulver
• 1/4 tsk Salt
• 2 st Äggvitor (ca 65 gr)
• 4 msk Valfri vätska (jag tog 3 vatten och 1 kokosmjölk, det kan behövas lite mer/mindre vätska beroende hur degen känns) 
 
> Fyllning
• 2 msk Mandelmjöl 
• 1 msk Kanel
• 1,5 msk Stevia strö
• 2 msk Vatten (ev. mer för en mindre fast konsistens)
 
» Sätt ugnen på 200 grader. Bland alla torra ingredienser och tillsätt sedan resterande. 
» Rulla ihop degen till tre bollar och kavla (eller tryck ut) en rektangel (tunt) av varje boll på en klädd plåt.
» Blanda ihop alla ingredienser tillfyllningen och bred på rektanglarna.
» Rulla (försiktigt) ihop rektanglarna till rullar och sätt in i ugnen. Grädda i ca. 20-25 min, de är färdiga när de börjar få en fin färg. 
» Skär varje rulle till ca 4-6 bitar, beroende på vilken storlek man vill ha.
» ÄT OCH NJUT! Godast att äta direkt efter att de svalnat lite men kan också värmas ett par sekunder i micron för att smaka nygräddade igen.
 
 
Dessa kommer det bakas fler av vill jag lova! Återigen ett bakverk som är proteinrikt (och kalorisnålt, alltihop, ca 15 färdiga bullar, ca 350 kcal)!