Hälsobröd

Jag blev så sugen på mjukt bröd igårkväll, blev tvungen att slänga ihop ett par hälsofrallor kände jag ;). När jag väl hade börjat insåg jag att jag inte kunde gå efter det gamla receptet eftersom att jag hade slut på pofiber så det fick bli ett nytt recept helt enkelt! Provade att ha morot i också, supergott! Jag slarvade lite med vätsketömningen och nerblandningen så det blev lite "svampigt" i konsistensen men smaken var lika bra ändå, så är man noggrann(are) så ska det inte vara några problem! :) För den som är intresserad innehåller en fralla 42 kcal snabbt räknat, samt är väldigt proteinrikt jämfört med "vanligt" bröd.
 
 
Hälsobröd ca. 9 st
Ugn 200 grader, gräddas i ca. 20 min
» 240 gr Zucchini
» 120 gr Morot
» 170 gr Äggvita
» 45 gr Philadelpia 3%
» 40 gr Kvarg lätt naturell (vanilj funkar också, men naturell är att rekommendera)
» 80 gr Keso Mini
» 30 gr Fiberhusk
» 1 msk Kokosmjöl
» 1/2 msk Bakpulver
» Flingsalt och brödkryddor, eller andra önskade kryddor
 
→ Gör såhär:
• Finriv zucchini och morot. Pressa ur så mycket vätska det bara går, vikten ska halveras.
• Vispa äggvitan till ett hårt skum. Rör försiktigt ner philadelpia, kvarg och keso.
• Bland samman alla torra ingredienser. Rör ner i äggviteblandningen.
• Blanda slutligen ner zucchini och morot. Fördela degen i 9 lika stora delar och rulla till bollar och platta ut dom lite på en plåt med bakpapper. Grädda i mitten av ugnen i ca. 20 min, dom ska få lite färg!