Hälsosamt bröd

Hälsobröd 10st alt. 1 "limpa"
1 st Zucchini (320gr vägde min, det behöver inte vara exakt men där omkring)
170 gr Äggvita (eller vita från ca 5 ägg)
100 gr Minikeso
45 gr Lätt kvarg naturell
60 gr Pofiber
1 msk Fiberhusk
1 tsk Bakpulver
+ Kryddor (Brödkryddor och flingsalt använde jag, men allt man gillar går att slänga i! Krydda flitigt.)
 
→ Starta ugnen på 190 grader. 
♦ Börja med att finriva zucchinin och pressa ur så mycket vätska som möjligt - satsa på att halvera den tidigare vikten! För mycket vätska kommer att göra brödet kletigt/svampigt, det blir ändå saftigt! 
♦ Vispa äggvitan till ett hårt skum, det ska gå att vända över huvudet utan problem. 
♦ Rör försiktigt ner keso och kvarg i äggvitan.
♦ Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna(glöm inte kryddorna!) och häll de sedan i äggviteröran, tillsätt tillslut även den rivna zucchinin.
♦ Strö gärna på lite flingsalt och frön på brödet innan de sätts in i ugnen för en extra fin smak!
♦ Gör 10 st runda bollar - något tillplattade och lätt på en klädd plåt och sätt in i ugnen. Det tar ca 10-20 min beroende på ugn. Känn på brödet emellan åt för att veta när det är klart, VAR FÖRSIKTIG! Tänk på att du lätt kan bränna dig. Lätt gyllenbruna tas de ut och låt svala en stund. 
 
◊ Det går självklart att göra ett formbröd att detta men tiden kan jag inte då, känn med en sticka för att få rätt konsistens. Gissar på ca 45-60 min gräddning på 170 grader i så fall.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag kommer garanterat göra det här brödet fler gånger, har redan två frallor i magen! Verkligen gott tycker jag, det passar mig bra i smaken! Nästa gång ska jag nog prova med lite soltorkade tomater och liknande i, mm-m!
 
Servera förslagsvis med Philadelpia 3% och sockerfri hallonsylt, supersmarrigt!! Ett riktigt gott och saftigt bröd med bra proteininnehåll och få kalorier för den som är ute efter det. Mindre än 40 kcal per bröd! 
 
Inspiration från www.goforfit.se, hon har massvis med roliga recept och även träningstips etc. Kika in vet jag!
#1 - - Kourtney:

MÅSTE testas!!

#2 - - Kourtney:

gör pofiber att det blir mer "brödigt"?

Svar: Pofibrer binder vätska väldigt bra så det ska göra att brödet blir saftigare :)
Jessica Lundgren