Rulltårta - med chokladfyllning

 
Slängde ihop en rulltårta lite på måfå sådär. Resultatet? GUDOMLIGT! Alldeles i min smak och jag måste verkligen slå mig själv på fingrarna för att inte äta upp allihop på direkten, jag vill en godbit imorgon också ju... Den är väldigt enkel att göra och då tycker jag ändå att det brukar vara krångligt att rulla den - inte denna gången var det inga problem! Mycket kalorisnål samtidigt som den är proteinrik och fri från socker-, gluten och nötter. 
 
En sats blir ca 8-10 bitar beroende på hur tjock man gör den och hur stora bitar man vill ha. Min blev 8 bitar och varje bit innehåller ca 5,3g protein och omkring 26kcal. Allra allra godast är den att äta när den fått "gotta till sig" i kylen ett par timmar men den är absolut väääldigt god att äta på direkten också! 
 
 
 
Botten
2msk Vassleprotein - valfri smak (jag använde Tyngres kanelbulle)
1msk Kaseinpulver - valfri smak (jag använde Pureswe vanilj)
1msk Sötningsströ (valfritt)
1-1,5 tsk Fiberhusk
En nypa vaniljpulver (kan uteslutas)
1st Äggvita (ca 34g om man använder på dunk)
+ 4st Äggvitor
 
Sätt igång ugnen på 200°c. Blanda samman alla torra ingredienser och tillsätt 1 äggvita och blanda till en jämn smet. Vispa resterande äggvitor till en hårt skum och blanda det sedan försiktigt med resternade ingredienser. Bred ut på en plåt med bakpapper (ca 20x15cm, beroende på hur tjock/stor du vill ha den) - TIPS pensla lite kokosolja (eller annat fett) på papperet för att botten ska lossna lättare när den är färdig. Sätt in i ugnen och grädda ca 6-8min, ta ut och låt svalna. 
 
Fyllning:
20g (ca 3/4dl) Kasein (jag använde GAAM nutrition Choklad)
2-2,5msk vatten
 
Blanda till en tjock smet och ställ in i kylen ett par minuter. När kakan svalna helt bred över fyllningen och rulla ihop. Skär tårtan i bitar och avnjut direkt eller förvara dom i kylen.