Pumpafrallor på påsklunch

I lördags blev det frukost och packa i ordning mellanmål för att sedan åka mot huvudstaden för dömning. Dock blir inte heller den den sista matchen innan VM, haha! Jag fick nämligen en match till under nästa vecka, helt fantastiskt! Känns kanonbra att få ett par matcher till i benen inför turneringen, så man är 110% redo. 
 
Igår var vi och åt hos Eriks föräldrar tillsammans med hans syskon med familjer. Hur trevligt som helst och riktigt god mat! Vi bjöd på kalkon med sås och potatis, första gången jag åt kalkon faktiskt men jag gillade det verkligen! Vi stannar kvar där hela dagen och bara umgicks och hade det mysigt, en promenad och lite bollspel innan vi såg Mästarnas mästare. 
 
Med mig till lunchen/middagen hade jag nybakta frallor, Pumpafrallor! Måste erkänna att jag var lite spänd över hur dom skulle smaka, har aldrig gjort pumpabröd tidigare och jag följde dessutom inget färdigt recept. Men dom gick verkligen hem, jag är riktigt nöjd med resultatet och brödet tog slut vilket tyder på att fler än jag själv tyckte att dom var goda! 
 
 
För 9 st Pumpafrallor (alt. 1 formbröd)
Ca 330 g Pumpapuré
30 g Kokosmjöl
30 g Rismjöl
55 g Sempers Fin mjölmix
10 g Pofiber
5 g Fiberhusk
20 g Havregryn (rent havre, för glutenfritt)
1 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat (blandat med 0,5 msk äppelcidervinäger, för att ta bort smaken) kan nog ersättas av bakpulver
1 tsk Salt
1-2msk Sukrin Gold (eller annan strö-sötning)
20 g Kokosolja (eller valfritt fett)
2 Ägg (rör i en separat skål och spara lite till pensling)
Ev. Frön att toppa med, valfritt kryddor (jag tog i lite brödkryddor-mix)
 
 
Sätt igång ugnen på 200grader. Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt därefter purén, olja och till sist ägg. Blanda till en jämn deg, den ska vara lite kletig annars finns det risk att brödet blir torrt. Blöt eventuellt händerna för att lättare kunna rulla till bollar, platta ut bollarna lite. Penlsa med ägg och toppa ev. med frön. Sätt in i ugnen och grädda i mitten i ca. 15 min. Ta ut och låt svalna lite, ät och njut!