Rawbollar - naturligt söta

 
Här kommer ett recept som passar stora som små! Jag tänkte att jag skulle knåpa ihop ett enkelt, snabbt och utsökt recept som passar alla. Chokladbollar, vem gillar inte det liksom? I vanliga är det en hel del socker och smör i, vilket jag helst väljer bort om jag har möjligheten - och samtidigt behålla den goda smaken. Dom har rawbollarna eller chokladbollar, vad man nu vill kalla dom, innehåller inga sötningsmedel och inte heller något vitt socker! Sötman kommer från färska dadlar, jag använde Medjool dadlar men helt vanliga fungerar självklart också! Endast 4 ingredienser finns i, vilket gör det väldigt enkelt att slänga ihop en sats - eller två! 
 
Rawbollar: ca 14 mindre bollar
3st Medjool dadlar URKÄRNADE (ca 55g, om du använder vanliga skulle jag gissa att det blir 5-6 st)
30g Äppelmos osötad (en stor slev, glömde måtta..)
1,5 msk Rå kakao - vanligt kakao givetvis fungerar också men smaka av så det inte blir för mycket!
0,5 dl Havregryn (rent havre för glutenfria!)
♦ Något gott att rulla bollarna i, förslagsvis kokosflingor! 
 
Mixa samman alla ingredienser och rulla till bollar. Rulla bollarna i kokos och ät direkt eller förvara i kylskålpet! Riktigt smaskens!!
#1 - - Lovisa:

Åh det såg gott ut, ska prova laga!:)

Svar: Jaa, vad kul! återkom gärna med resultatet och vad du tyckte :D
Jessica Lundgren