Glögg - livets dryck

Om inte glögg är livets dryck så är det åtminstone julens dryck! Fast jag har knappt druckit någon glögg hittills, jag som alltid brukar börja tidigt för att hinna få ner så mycket som möjligt innan julen är över. ;) Och andra sidan kan jag nu göra min egna så om det krisar går det ju att ordna även på sommaren om så skulle önskas. ;)


Glögg - alkoholfri & sockerfri
• 1/2 liter (sockerfri) Svartvinbärssaft (blanda starkt)
• 1 liter (sockerfri) Äppelsaft (blanda starkt om den inte är drickfärdig)
• 1-2 msk pepparkakskryddor* (Jag använde inte mått så smaka av. Den smakar mer när det fått stå ett tag men glöggen går att späda ut om smaken blir för starkt, svårare om den blir svagt)


» Häll koncentratet i en tillbringare  (använder du drickfärdig saft, så värm den försiktigt) och koka upp vatten (1,5L) för att hälla över kryddorna och sedan ner i koncentratet. Blanda runt.

» Ställ in den avsvalnade glöggen i kylen  åtminstone i ett par timmer eller under natten. Rör gärna runt ett par gånger innan den är färdig. Jag filtrerade bort en stor del av kryddorna efter ett dygn för att få den klarare i färgen (och slippa "sump"). Värm upp och servera! Hemmagjord alkoholfri och sockerfri glögg! 👌🏻

*du gör enkelt egen pepparkakskrydda!
4 delar kanel
4 delar mald ingefära
3 delar kardemumma 
3 delar nymortlade nejlikor