Bakdag

Igår var jag ensam hemma i princip hela dagen då Erik först hade match och sedan skulle fira segern med några ur laget. Det resulterade i att jag bakade hela dagen lång, testade två recept från Bakasockerfritt.se och gjorde två nya egna recept. Konstant mättnad hela dagen vill jag lova, provsmakning är viktigt när man bakar ;) Allt är sockerfritt och glutenfritt, hälsosammare alternativ på bröd, fika och godis med andra ord! Måste dock säga att snickersbitarna jag gjorde på frihand är godomliga, TO DIE FOR! Receptet är längst ner i inlägget 
 
 
 
 
Marjas recept på Bananscones:
  • 150 gram banan
  • 2 ägg
  • 1 dl mandelmjöl
  • 2 msk olja (jag tog bara 1 msk)
  • 2 msk vatten
  • 2 msk pofiber
  • 2 msk kokosmjöl
  • 2 msk fiberhusk
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 krm kanel
  • ca 1 krm salt
  1. Värm ugnen till 175 grader. Mixa banan och ägg med exempelvis en stavmixer.
  2. Tillsätt öriga ingredienser och blanda. Låt stå i ca 5-10 minuter (för att smeten ska svälla). 
  3. Gör scones av degen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
Supergoda scones som inte alls smakar så mycket banan som man tror att det ska, vilket var toppen enligt mig!! Lite lagom smak från bananen och ett gott saftigt bröd, värt att prova tycker jag!
 
 
 
Marjas recept på Black Bean Brownie:
  • 2 ägg
  • 60 gram svarta bönor (blöta/från tetra)
  • 15 gram kokosolja
  • 2 ½ msk mandelmjöl
  • 1 ½ - 2 msk sötströ
  • 1 ½ - 2 msk kakao
  • 1 ½ msk kokosmjöl
  • 1 msk kokosmjölk (eller dyl)
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 krm vaniljpulver
  • ev. hackad choklad att strö på
*Jag valde att tredubbla satsen och göra i en 20x30-form istället ca. 25 st. Tog då 4 ägg och 100gr äggvita istället för 6 ägg. Tog 30g kokosolja istället för 45g och 2 msk vatten + 1 msk lätt mjölk istället för kokosmjölen. 
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Tvätta bönorna och lägg i en skål tillsammans med ägg. Mixa detta till en slät konsistens. 
  2. Smält kokosoljan och tillsätt detta tillsammans med övriga ingredienserna. Fördela detta i en klädd liten brödform (ca 8X18 cm).
  3. Grädda mitt i ugnen i ca 12-14 minuter. (Längre tid om man gör en större sats, min tog 25-30min)
 
 
Jessicas snickersbitar:
♥ 100g Jordnötssmör med bitar (jag använder green choise crunchy)
♥ 100g Fibersirap - jag blandade gold och clear med det väljer man fritt (går att byta mot sirap eller agave)
♥ 1dl Stevia strö (eller annat sötning)
 
♥ 20g Rispuffar
♥ 40g Krossade salta kex (jag tog sempers salty crackers, innehåller dock lite druvsocker men det var det enda jag hade hemma. Men välj ett salt krispig kex av valfri sort!)
 
♥ 60g Sockerfri choklad (jag tog mjölkchoklad men mörk passar också fint!)
♥ 1 msk Kokosolja
♥ 1 msk Kakao (Jag använder raw)
+ En liten näve hackade salta jordnötter att toppa med.
 
 
1. Lägg i jordnötssmör, sirap och sötning i en kastrull. Värm blandningen till allting smält samman, det ska inte koka! Låt svalna.
 
2. Krossa kex och blanda med rispuffar i en bunke, häll ner den svalna jordnötsblandningen och rör runt så att allting täcks. Fördela smeten på en plåt till ett lager på ca 1-1,5cm. Kyl en kort stund. 
 
3. Smält samman kokosolja, kakao och choklad ett par sekunder i micron eller över ett vattenbad och bred ut över snickerskakan. Toppa med en näve hackade salta jordnötter ovanpå chokladen. Låt svalna och stela i kylen, skär sedan bitar - 1,5x1,5 cm är ganska lagom, dom är ganska maffiga ändå och man vill ha fler än en såklart ;)